RECENZJA NAUKOWA PUBLIKACJI
Innowacje
i nowe technologie przemysłów kreatywnych. Perspektywy rozwoju rynku
audiowizualnego w Małopolsce, zespół autorski pod. red.
Roksany Ulatowskiej (A. Gawron, E. Klimas - Kuchta, E. Małkiewicz, M. Materska
- Samek, J. Potoczny), Kraków 2012, 138 str.
Publikacja
została wydana dzięki środkom Europejskiego Funduszu Społecznego działającego
przy Unii Europejskiej w ramach projektu Kultura
naszym biznesem. Do jej powstania walnie przyczyniła się też krakowska
Fundacja Rozwoju Kina. Na książkę składa się szereg artykułów będących
podsumowaniem przeprowadzonych badań wraz z wynikającymi z nich wnioskami.
Pozycja ma więc wyraźny charakter raportu. Jest także bezpłatna.
W
przedmowie autorki powołują się na stwierdzenie Michaela Portera, który w swym dziele The competitive Advantage
of Nations dostrzegł wagę koncentrowania firm z tej samej branży przy uwzględnieniu
kryterium geograficznego. Spostrzeżenie to stało się kluczowe dla powstania Innowacji i nowych technologii... Rynek audiowizualny w Małopolsce został dzięki temu
wzięty pod lupę i wnikliwie przeanalizowany.
Metodologia
badań, jaką obrały sobie autorki, została wyłożona już na samym początku (str.
21 - 23). Jak się okazuje, opierała się ona głównie na analizie typu desk research, polegającej na
wykorzystaniu wszelkich dostępnych danych wtórnych pochodzących z rozmaitych publikacji, stron
internetowych, katalogów, biuletynów, folderów etc. Jest to zarazem jedna z
najszybszych i najtańszych metod badawczych, która nie wymaga pracy w terenie i
wynajdywania armii respondentów. Przy minimalnym nakładzie kosztów (co ma
niebagatelne znaczenie przy wydawaniu bezpłatnej książki) oraz wysiłku,
ograniczającego się jedynie do weryfikacji gromadzonych informacji, osiąga się
satysfakcjonujące wyniki. Warto także zaznaczyć, że ten rodzaj analizy był
ponadto wstępem do dalszych badań, mających charakter ilościowy i jakościowy, w
których skład wchodzą m. in. 53 indywidualne wywiady z przedstawicielami
podmiotów sektora audiowizualnego.
W
kolejnym rozdziale autorki nie pozwalają nam na przyjęcie postawy dziecka
zagubionego we mgle i tłumaczą co kryje się pod tajemniczym sformułowaniem przemysł kreatywny. Termin narodził się
w latach 90. i łączy w sobie pojęcie kreatywności oraz przedsiębiorczości,
które to wzajemnie się uzupełniają - ten drugi czynnik pomaga nam wcielić w
życie idee uformowane za pośrednictwem tego pierwszego. Gdyby komuś takie
objaśnienie nie wystarczało, została podana również i jak najbardziej profesjonalna definicja: "działania, które biorą się z indywidualnej
kreatywności i talentu, i które mają zarazem potencjał kreowania bogactwa oraz
zatrudnienia poprzez wytwarzanie i wykorzystywanie praw własności
intelektualnej" (str.25). Do tej kategorii zalicza się m. in. przemysł
reklamowy, filmowy, muzyczny, medialny, wydawniczy, ale też i sztuki
performatywne, projektowanie ubioru czy konserwację zabytków.
Z
kolejnych stron książki dowiadujemy się, jak w owej materii na arenie
międzynarodowej wypada Polska. W rankingu eksporterów dóbr kreatywnych, w którym prym wiodą Chiny, nasz kraj sytuuje się na 17. miejscu. W myśl dobrze
znanej i sprawdzonej zasady "od ogółu do szczegółu", przechodzimy do
kwestii bezpośrednio związanych z naszym regionem.
Część
traktująca o nowych technologiach i innowacjach audiowizualnych w Małopolsce obejmuje rynek kinowy, filmowy oraz gier komputerowych. Możemy
tutaj zapoznać się z obrazem stanu faktycznego, wyszczególnieniem barier
hamujących rozwój, ale i zaprezentowaniem szans na poprawę sytuacji, jak
również z opiniami samych odbiorców tejże kultury.
Ciekawym,
jakże inspirującym dodatkiem jest rozdział poświęcony konkretnym, "z życia
wziętym" przykładom właściwych, godnych naśladowania praktyk przemysłów
kreatywnych związanych właśnie z małopolskim rynkiem (str. 102 - 124).
Znajdziemy tu podstawowe informacje przybliżające nam działalność raczej
popularnych organizacji w rodzaju Małopolskich Sieci Kin Cyfrowych po te mniej znane
jak chociażby Bloober Team.
Szata
graficzna publikacji jest przyjemna dla oka, nowoczesna, lekka i przejrzysta w formie, jak najbardziej zachęca do kontaktu z książką. Żywe
kolory, liczne schematy i wykresy, niewielkie fotografie doskonale wizualizują
zawartość tekstu, zapisanego zresztą w kolumnach (2 na jedną stronę), co
również pozytywnie wpływa na nastawienie i sposób jego odczytania. Znacznym
udogodnieniem jest także praktyczny Słownik
terminów filmowych i technologicznych oraz poręczny spis Organizacji/instytucji i programów
dedykowanych sektorom kreatywnym, dzięki którym czytelnikowi dużo łatwiej
przychodzi odnalezienie się w nie zawsze natychmiastowo zrozumiałej nomenklaturze,
jaką posługują się autorki raportu. Dodatkowym walorem tej pozycji jest także
zamieszczenie English Summary,
naświetlającego w sposób skrótowy problematykę oraz wnioski płynące z przeprowadzonych przez autorów badań.
Publikacja
zyskała jak najbardziej przychylne opinie takich znakomitości jak dr hab. Anna
Lubecka, profesor UJ oraz prof. dr hab. Wiesław Godzic, o czym możemy
dowiedzieć się zerkając na IV stronę okładki. Recenzenci podkreślają jej "pionierski
charakter, rzetelność, wiarygodność", ale też nowatorskość i odrębność w
porównaniu z innymi tego typu opracowaniami. Trudno nie zgodzić się z owymi
osądami autorytetów - książka bowiem rzeczywiście zaskakuje i uwodzi świeżością,
oryginalnością spojrzenia, będąc jednocześnie obecnie jedyną pozycją o takiej
tematyce na rynku wydawniczym . Dla każdego, kto czuje się w jakikolwiek sposób
związany z kulturą audiowizualną, szczególnie tą małopolską, ale i nie tylko,
stanowi nieocenione źródło wiedzy, podane w naprawdę przyjaznej formie, zapewniając
tym samym przyjemne wspomnienia z lektury.
Monika Ż.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz